برنامه نویسی

برنامه نویسی

وبلاگ برنامه نویسی
برنامه نویسی

برنامه نویسی

وبلاگ برنامه نویسی

انتشار نسخه جدید فایرفاکس

بالاخره فایرفاکس ۵ که ۳ ماه منتظرش بودیم از راه رسید. در این مرورگر قابلیت‌های تازه‌ای گنجانده شده‌ است که بد نیست به آن‌ها اشاره کنیم. نسخه‌ جدید این مرورگر برای اندروید نیز منتظر شده است. قابلیت نمایش انیمیشنی css که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد صفحات اینترنتی پویاتری بسازند به این نسخه از مرورگر اضافه شده است. هم‌چنین پشتیبانی مرورگر از جاوا اسکریپت بهبود یافته است. علاوه بر آن پشتیبانی مرورگر از HTML 5 نیز بهتر شده است. ظاهرا سرعت مرور کردن صفحات در این مرورگر نسبت به نسخه‌ ۴ به حد قابل توجهی افزایش یافته...

از لحاظ ظاهری فایرفاکس ۵ تغییر چندانی با فایرفاکس ۴ ندارد و در نگاه اول آن دو را از هم تشخیص نمی‌دهید. در این نسخه، موزیلا چند باگ را از این مرورگر برطرف ساخته است. در فایرفاکس ۵ سازگاری بیش‌تری با استانداردهای جدید وب اعمال شده است. پس پیشنهاد می‌کنیم حتما این نسخه‌ جدید را دانلود کنید. البته آماده باشید که احتمالا در چند ماه آینده نسخه‌های دیگر فایرفاکس هم در راه‌اند. چرا که موزیلا تعهد کرده که با ارائه‌ آپدیت‌ها و نسخه‌های مکرر  کاربران خود را راضی نگه دارد و صد البته با مرورگر گوگل کروم رقابت کند. زیرا فایرفاکس وارد «چرخه‌ی انتشار سریع» شده و احتمالا باید منتظر فایرفاکس ۷ هم تا آخر سال باشیم! شاید یکی از رموز موفقیت موزیلا هم همین باشد که همواره سعی داشته تا کاربران خود را با به روز بودن راضی نگه دارد و حالا دوباره چنین رویه‌ای پیش گرفته است.

آشنایی و کار با زبان برنامه‌نویسی‌ پایتون

زمانی به برنامه‌نویسی به دید امری عجیب، پیچیده و حتی جادویی نگریسته می‌شد که تنها در‌ توان خوره‌های کامپیوتر و نوابغ علوم الکترونیک و کامپیوتر بود. با ساده‌تر شدن زبان‌های برنامه‌نویسی و کاربرد روزافزون کامپیوتر در زندگی روزمره این دیدگاه به‌سرعت در حال منسوخ شدن است. تقریباً هر کاربر ساده کامپیوتر ممکن است در شرایطی قرار گرفته باشد که آرزو کند کاش برنامه‌ای برای انجام عملی خاص وجود داشت یا چه خوب می‌شد سیستم را برای انجام چنین عملی برنامه‌ریزی کرد. امروزه، این آرزو بیش‌ از هر زمان دیگری قابل تحقق است. دوم : می‌گویند یادگیری هر زبان تازه، بعد جدیدی به شخصیت فرد می‌افزاید. اگرچه این مَثل ممکن است درباره زبان‌های برنامه‌نویسی درست نباشد، اما آشنا شدن با هر زبان برنامه‌نویسی جدید و پارادایم‌های حاکم بر آن، به‌یقین ‌به تعالی منطق برنامه‌نویس، افزایش قابلیت‌های وی و از همه مهم‌تر بهبود روش حل مسئله توسط وی منجر‌خواهد‌شد. در‌این‌میان، پایتون انتخابی مناسب برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای خواهد بود. این مقاله گزیده‌ای است از مجموعه مقالاتی در شماره‌های مختلف مجله Full Circle Magazine که به‌صورت بسیار ساده و در‌عین‌حال کاربردی به معرفی این زبان و قابلیت‌های آن خواهد پرداخت. یکی دو قسمت ابتدایی این مجموعه به معرفی زبان پایتون و آشنایی ابتدایی با آن اختصاص داده شده است. مطالب سایر قسمت‌ها کاملاً مستقل از یکدیگر بوده و هریک با ارائه مثال‌های کاربردی به بررسی جنبه‌ای خاص از پایتون خواهد پرداخت.

ادامه مطلب ...