برنامه نویسی

برنامه نویسی

وبلاگ برنامه نویسی
برنامه نویسی

برنامه نویسی

وبلاگ برنامه نویسی

قابلیت دی فراگ کردن درایو های سیستم در ویندوز

هدف این ابزار در ویندوز، سازماندهی فضای اشغال شده از هارد دیسک است که توسط فایلها ایجاد می شود. برای مثال فرض کنید شما یک فایل بزرگ دارید و بر روی دیسک شما، آن فایل بر روی سه ناحیه آزاد در هارد تقسیم شده است. بخش اول فایل می تواند در ابتدای هارد دیسک، بخش دوم در انتها و بخش سوم در میان آن واقع شود. هر زمان که شما یک فایل را باز می کنید، اطلاعات باید از سه قسمت ابتدایی، انتهایی و میانی دیسک فراخوانی شود و این موجب می شود زمان بیشتری برای باز کردن فایل تلف شود، یا به عبارتی فایل دیرتر اجرا شود. لذا هدف اصلی ابزار Disk Defragmenter نیز قرار دادن هر فایل در فضاهای مرتب و کنار هم بر روی دیسک است (این فضاها کلاستر Cluster نامیده می شوند). به گونه ای هنگام پردازش فایل، از یک مسیر بر روی دیسک قابل خواندن باشد.

حال که دلیل استفاده از این برنامه سیستمی ویندوز را دانسته اید برای دسترسی به آن می توانید از مسیر زیر استفاده کنید:
Start/All Programs/Accessories/System Tools
پس از اجرای برنامه، در بالای آن لیستی از پارتیشن های موجود در سیستم (درایوها) نمایش داده می شود. پارتیشن مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی کلید Analyze کلیک کنید. پس از اتمام آنالیز (خیلی وقت گیر نیست) با پنجره ای مواجه خواهید شد. چنانچه شما با پیغامی مواجه شدید که نیازی به مرتب سازی نیست، می توانید با کلیک بر روی Close، از محیط خارج شوید. در غیر این صورت با کلیک بر روی Defragment، عملیات مرتب سازی آغاز می شود. گزینه View
Report هم شامل اطلاعاتی در مورد پارتیشن مربوطه است که از عملیات آنالیز دیسک حاصل شده است. در پایین برنامه (نوار وضعیت) پیشرفت کار را بر حسب درصد بیان می کند. کمی بالاتر از آن، ناحیه ای از رنگ های متداخل را می بینید که هر از گاهی تغییر می کند. این ناحیه بیانگر وضعیت فایل ها بر روی دیسک شماست:

● رنگ قرمز: فایل های نامرتب
● رنگ آبی: فایل های مجاور و به هم پیوسته (مرتب شده)
● رنگ سبز: فایل هایی که قابلیت جابجایی ندارند
● رنگ سفید: فضای خالی دیسک

پس از اتمام عملیات، با منوی دیگری مواجه می شود که شامل دو گزینه View Report و Close است. View Report گزارشی است از عملیات مرتب سازی دیسک، و Close بستن محیط برنامه و خاتمه عملیات. در ضمن توصیه می شود که در صورتی که با کامپیوتر خود به صورت متعارف کار می کنید. هر ماهه یکبار عمل Defrag را انجام دهید.
انجام افراطی آن، باعث فرسودگی هد (سوزن) هارد دیسک و سایر اجزاء خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد